voor uw belangenbehartiging

Verslag + Interview

E-mailadres Afdrukken PDF

Seminar De kentering van prijs naar waarde – 31 oktober 2017

Buy the Change
De zaal in het gebouw van Triodos Bank is goed gevuld. Ruim 80 winkeliers van biologische speciaalzaken en relaties zijn bijeengekomen op deze donkere herstavond. Na het eten van heerlijk belegde broodjes en goed gevulde soep, wordt de avond afgetrapt door Niels Back, relatiemanager Landbouw & Voeding bij Triodos Bank. Hij vertelt over de campagne ‘Buy the Change’ van Triodos. “Het is een tijd van verandering. Mahatma Ghandi zei het al: ‘Als de je wereld wilt veranderen, begin dan bij jezelf.’” Onderzoek wijst uit dat de consument pas duurzaam kiest als hij weet wat dit is. “We willen af van het begrip duurzaam. De consument vindt namelijk dat dit een containerbegrip is geworden en wil weten hoe hij impact kan maken met zijn euro.” Triodos helpt consumenten en ondernemers om deel uit te maken van deze verandering en roept consumenten op te kopen bij ondernemers die iets positiefs bijdragen aan de wereld. Voorbeelden zijn eat the change, wear the change en zelfs sleep the change. Back vertelt dat ondernemers die meedoen aan de campagne van Triodos, ervaren dat ze veel traffic op hun site krijgen. De campagne loopt echter nog geen storm op food. Wel op uitgaan, horeca en kleding.

BTW-campagne
Roosmarijn Saat, voorzitter van de Biowinkelvereniging en eigenaar van biologische speciaalzaak Gimsel, legt uit dat de campagne ‘De echte prijs van ons eten’ voor en door de biologische speciaalzaken georganiseerd wordt. “We vinden dat biologisch niet verder belast mag worden en willen niet betalen voor de kosten van reguliere landbouw”, legt Saat uit. De initiatiefnemers van de campagne vinden het belangrijk om de consument inzicht te laten geven in ons eten, want “met je vork stem je. We maken duidelijk wat de verschillen zijn tussen regulier en biologisch, maar willen af van het belerende en willen de consument zelf de keus laten maken. Met deze campagne willen we de gevoelige snaar raken en we hopen dat u meedoet”, zegt Saat. Elke maand zal een ander thema aan bod komen en zal er een spokesperson zijn. De thema’s zijn schoon drinkwater, leefbaar klimaat, grote biodiversiteit, vruchtbare bodem en gezondheid van mens en dier. Doel van de campagne is om binnen 100 dagen het kabinet de keuze te laten maken om biologische voeding vrij te stellen van elk percentage BTW.

De echte prijs
Michaël Wilde, Sustainability & Communications Manager bij Eosta, gaat verder in op de kosten van landbouw. “Het grootste probleem is dat er een weeffout zit in ons marktmechanisme. Het begrip ‘winst’ is niet goed gedefinieerd, want wat als je veel geld hebt wat ten koste gaat van bijvoorbeeld gezondheid?” Een Frans onderzoek toont aan dat het 522 miljard euro kost om het grondwater te zuiveren van landbouwgifstoffen. “Biologisch is niet duur, maar gangbaar is te goedkoop”, aldus Wilde. “Eosta maakt een overzicht met de kosten van gangbare producten en biologische producten”, legt Wilde uit. Bij gangbare producten is een deel van de ecologische en maatschappelijke kosten vaak niet meeberekend in de prijs die de consument voor deze producten betaald. Toch kan het anders: “in Zweden is de belasting op kunstmest met 20% toegenomen. Dit geld is geïnvesteerd in biologische landbouw. Een mooi voorbeeld van hoe het ook kan!”

Het zoete goud
Jos Willemse, imker voor Odin, vertelt over het zoete goud. Hij begon zijn carrière met het begeleiden van drugsverslaafden en maakte kaarsen van bijenwas. Willemse heeft ook het bedrijf Didam opgericht. Toch vroeg hij zich af of dat wat hij deed, wel verantwoord was en waar de bijenwas vandaan kwam. “Ik ben blij met deze crisis waarbij de BTW verhoogd wordt,” zegt Willemse. “Hierdoor worden we weer wakker geschud.” Hij vraagt zijn toehoorders of er nog biologische honing uit Nederland verkocht wordt. “Nauwelijks”, is het antwoord. Nederland blijkt geen paradijselijk land te zijn voor bijen; er verdwijnen steeds meer soorten. “Dit heeft twee oorzaken”, legt Willemse uit. “Imkers zijn gaan manipuleren en de kwaliteit van het landschap verdwijnt.” Er zijn nu 350 bijensoorten in Nederland, waarvan nog maar één solitaire, in Oost-Groningen. Veel insecten kunnen niet naar de andere kant van het land komen, omdat ze een kleine radius hebben. Toch kunnen we niet zonder deze insecten. “Bijen zijn kleine postzegeltjes, maar zijn van essentiële waarde.” Zo willen biologische boeren bijen houden, omdat ze meer verbondenheid binnen het bedrijf geven en het bedrijf door het bijen houden tot leven komt. Door de goede bodems op biologische bedrijven is de nectar van veel betere kwaliteit.

Trends
“Vandaag is de Dag van de Supermarkt. Wist u dat? Een belangrijke dag, want er is werk aan de winkel.” Zo begon Frank Lindner, eindredacteur en trendwatcher bij Food Inspiration zijn presentatie. Food Inspiration zet zich in om mensen weer te laten verbinden met voedsel. Zo heeft ze een variant op de Pyramide van Maslov ontwikkeld: de Pyramide van Foodlov. Lindner vertelt over de trends in de winkelbranche. “Steeds meer mensen gaan ’s avonds na hun drukke werk nog even boodschappen doen. Onder druk maken mensen echter sneller verkeerde keuzes, dus het is zaak om de winkel er op zo’n manier uit te laten zien, dat drukke mensen tot rust komen.” Een andere trend is clockless eating: in plaats van het traditionele drieluik ontbijt-lunch-diner, gaan we over naar zes of meer eetmomenten per dag, waarbij het niet uitmaakt als ‘s ochtends bijvoorbeeld een steak gegeten wordt en ’s avonds havermout. Dit heeft invloed op het tijdstip waarop consumenten boodschappen doen en wat gekocht wordt. De trend van vegetarisch en veganistisch eten zet door. Ook zal er steeds meer fast casual, een gezonde variant van take-away, te zien zijn. “Nadeel is dan wel het vele verpakkingsmateriaal zoals plastic”, zegt later iemand bij de borrel.

Waar verschillende winkeliers in de zaal zich al mee bezighouden, is het online aanbieden van food en de bezorgservice die hiermee gepaard gaat. Dit zal zich in de toekomst meer laten zien, net als winkels zoals Bilder&De Clercq die hun assortiment recipe-based presenteren. Andere trends zijn collabs, meerdere ambachten in een pand waardoor samenwerkingen ontstaan, en experience, het creeëren van een huiskamersfeer zoals het zelf kruiden plukken bij AH XL. Een scala aan inspiratie voor de winkelier dus, waarover tijdens de borrel nog gezellig nagepraat werd.

________________________________________________________________________





Interview slagerij De Groene Weg in Rotterdam-Mariniersweg

Onlangs zijn de slagerijen van De Groene Weg lid geworden van de Biowinkelvereniging. Reden om Theo Pronk, eigenaar van slagerij De Groene Weg in Rotterdam-Maniniersweg, te interviewen over de samenwerking met andere biospeciaalzaken.

Waarom zijn jullie lid geworden van de Biowinkelvereniging?

“Alle 12 slagerijen van De Groene Weg zijn vanuit de franchisegever lid geworden van de Biowinkelvereniging. Zelf ken ik Bionext al langer. Bionext heeft veel kennis en de know-how in huis en dit vertaalt zich in de Biowinkelvereniging. We zagen dit recent nog met de fipronil-crisis. Wij verkopen ook eieren en hadden door de crisis tijdelijk een tekort aan eieren. Daarom hebben we op dat moment andere leveranciers gehad. Doordat eieren bij ons geen groot artikel zijn en we het ook niet in onze producten gebruiken, hebben we er weinig vragen van consumenten over gekregen.”

Jullie zitten vlakbij biologische speciaalzaak Gimsel. Waarin vullen jullie elkaar aan?

“Klopt, we zijn een onderdeel van De Groene Passage en zitten zelfs naast Gimsel. In eerste instantie was het idee om een doorgang tussen beide winkels te maken, maar van de slagerij komen andere geuren dan de geuren die Gimsel in de winkel heeft. Het bleek een plan dat moeilijk te realiseren was en dus is besloten om een raam te plaatsen tussen beide winkels. Dit zorgt ervoor dat klanten vaak even van de ene winkel in de andere winkel kijken. Ook ontstaan er leuke situaties, bijvoorbeeld als een gezin boodschappen komt doen en moeder bij Gimsel boodschappen doet en vader bij ons en er door het raam gecommuniceerd wordt over boodschappenbriefjes.”

Werken jullie veel met Gimsel samen?

“Als slagerij doen wij regelmatig boodschappen bij Gimsel. Zo gebruiken we bijvoorbeeld groenten en fruit dat bij hen vandaan komt, voor onze gerechten. Andersom wordt er niet vaak boodschappen gedaan. Dat komt doordat Gimsel geen vlees verkoopt. Wel hebben we zo min mogelijk productoverloop. Zo heeft Gimsel brede kaas- en wijnassortimenten en verkopen wij geen kaas.

Wel hebben we ervoor gekozen om drie soorten wijn te verkopen, omdat dit bij de beleving van vlees past. Zeker met dit weer. Als mensen stoofpotjes gaan maken, doen ze er een scheut lekkere wijn bij. Dat kunnen ze op dan ook bij ons kopen. De Groene Passage heeft meer winkels, zoals

de Wereldwinkel en Van Binnen. Hier hebben we minder samenwerkingen mee. Wel hebben we bij de Wereldwinkel een mooie vijzel gekocht. En met het team gaan we ook weleens naar Spirit, een biologisch en vegetarisch restaurant. Voordat we werkoverleg hebben, gaan we hier dan eten. Onze medewerkers houden wel van een stukje vlees en trokken eerst hun wenkbrauwen op omdat er geen vlees was. Toch hebben we genoten van het heerlijke eten en was iedereen blij!”

 

“Ik zie dat het lidmaatschap van de Biowinkelvereniging ons verder gaat brengen om ons als Biologische Slager nog beter op de kaart te zetten. En ik zie mooie samenwerkingen met andere biologische speciaalzaken.”

 

 

Bestuursleden

merlekoomans.jpg

Contact

Voor vragen over lidmaatschap en de vereniging:

Yvonne Servaas,
Verenigingsmanager

06 13710621 | info@biowinkelvereniging.nl